lindamariasvensson

Ett spontant försvarstal

Kategori: Funderingar

Det anses pinsamt att läsa bloggar att följa andras liv, speciellt Kissies och Blondinbellas, vilka är namnen de går under. Kissie är väl inte särskilt högt ansedd i mångas ögon, och Blondinbella får ofta höra att hon bara lever på pappas pengar. Båda kan stämma, jag avgudar inte Kissies livsstil och en stor del av de åsikter som Blondinbella har är inget jag stöttar. MEN, de här tjejerna tjänar pengar på att formulera text. Klart att det kan vara så att de faktiskt är urusla på att stava, har dålig smak när det gäller män och har fula hundar, absolut. MEN, de har hållit på med detta i x antal år, vilket ju måste innebära att de lärt sig använda sina svagheter till sin fördel. De har hittat vilka knappar de ska trycka på, även om det från början kanske var oavsiktligt. Blondinbella skriver att man borde tillåta att det finns barnförbjudna caféer, en åsikt jag stöttar helt. Hyr någon en lokal och säljer kaffe där är det väl upp till dem om de vill släppa in barn eller inte, ett cafe är ingen statlig verksamhet eller allmän plats och man får lov att servera vem man vill, eller inte vill. Det finns ingen lag på att du inte får neka en kund en vara. 

Men detta var inte poängen. Poängen var att hon tjänar pengar på att skriva så, för kommentatorsfälten blir helt hysteriska. Diskussionerna går från att "barn är också människor" till att "visste du att man räknas som barn tills man är 18 år", eftersom gråtoner inte finns i sådana lägen, allt är svartvitt. Där tjänar de pengar på en riktig åsikt. Ännu bättre blir det om de stavar fel när de varit ute och gått med hunden, shit vad folk tycker sånt är kul att klanka ner på. "Jag hade varit en så otroligt mycket bättre bloggare än dig. Du lägger ut bilder på din fula hund, du kan inte stava, körkortet misslyckades du med och du ser dessutom ut som en gris. Ditt liv är så fejk, du glömde nämna att du gick back förra året, och att det är din pappa som äger x antal procent i firman, hur kommer det sig att vi inte får se detta?" Inte nog med att den kommentaren i sig generar pengar, utan försvarstalen, även detta här, genererar trafik - och pengar. Jag kan stava och formulera mig korrekt, men jag skiter ärligt talat i det när jag skriver här eftersom jag, som sagt, skiter i det här. Stavfel innebär kommentarer, som i slutet på kedjan genererar mer pengar. Jag hade också fortsatt stava fel, oavsiktligt eller inte. Om du efter åtta år fortsätter skriva trots att folk dagligen hatar dig, så är det en större motivation än "för att det är kul" bakom. Det är hemskt vilket hat de får utstå, oavsett vad de gör får de skit.  

Foki, en annan personlighet, möter knappt någon kritik alls. Men samtidigt så yttrar hon sig aldrig om saker som kan orsaka negativa reaktioner. Det enda man kan stör sig på med henne är att hennes fasad är så otroligt perfekt, när det gäller bristen på saker att kritisera. En människa som utåt sett aldrig festar är inte perfekt, men det är lite svårt att motivera en kommentar om hennes dåliga val här i livet. Jag vet ingen bloggare som upprätthåller sin image så bra som hon, och jag förstod inte i vilken utsträckning det var förns ganska nyligen när man märker vilka pengar hon har att röra sig med. Och ja, jag vet att allt är gratis i Bangkok i jämförelse med här, men bruden har pengar.

Klart att de inte alltid sitter en supermänniska som förutspått reaktionerna in i minsta detalj bakom skärmen, för det är människor vi pratar om, både som sändare och mottagare. Men alla som har ett jobb de kan vet ju också vad de ska göra för att uppnå ett visst resultat. Jag vet för guds skull hur/vad/när jag ska uppdatera på min facebook för att på en måndag få antingen 50 eller 150 likes på en bild, och jag är då ingen bloggare. Vissa bilder väljer jag tom att inte lägga så mycket fokus på för att jag inte vill riskera att tappa folk som ser vad jag uppdaterar, för att de kanske inte råkar vara intresserade av just det, men jag vill behålla dem för ett senare tillfälle.

De arbetar som detta, klart som fan de vet vad de håller på med.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: