lindamariasvensson

Amsterdam

Kategori: Resa

Alla bilder är stulna från google och ja, källan som google hänvisar till.
Lagom storlek, sjukt mysigt. Jag fick känslan av att vara i en disneyfilm. Inte för att jag sett särskilt många, och Aladinn passar inte ritigt in här... Men alla hus sitter ihop! Detta var något jag aldrig tröttnade på att filma haha.
Lagom storlek på centrum, dvs att det finns mer än ett fik, men ändå inte 15 stycken H&M bara i centrum. Mycket småföretagande, egna butiker som ligger på samma gata som de stora kedjorna, och detta gällde överallt. Vet inte om detta intryck var en jämförelse med Uddevalla och staden krymper när du varit där ett tag, men jag tykte iallafall det var en perfekt storlek. Approved!
Vi satt på en del fik och coffeeshops under tiden vi var där, och det var nice, men kanske lite fel tid at besöka då det var fullt nästan överallt. Oddsen att få ett bord i en liten källarhåla när man är nio personer och kön redan går utanför dörren är kanske inte de bästa, så det blev en del tid ståendes.
Jag och Gustaf gick även iväg en del själva. Vi åt sushi på en superfräsh restaurang, jag hade helt tappat mina hållarskills och satt och önskade mig en stor matsked genom hela upplevelsen haha. Mat på uteställen är förresten billigt där, aningen billigare än i Sverige tror jag. Iallafall av vad det jag såg.
Annars var det mycket vatten, vattenvattenvatten genom hela centrum och tillhörande turistbåtar åkte runt därpå hela tiden. Det märktes ganska väl att det var en turiststad med alla souvenirshoppar och liknande(vrriga svenskar med kameror).
Skulle lätt kunna tänka mig att bo där baserat på det jag såg.
Den klyschiga biten då? Ja, först ut är att så fort jag tänker på nyårsafton där och vad mamma sa (Torget i Uddevalla, full tonårskille som slår sönder sin flaska mot marken för att använda den mot vapen tillsammans med ett citat från en gammal medarbetare "alltså, jag tror på riktigt att jag inte tål öl, för jag vill slåss varje gång jag är full") så var jag allt ganska nervös. Det lär ju vara en eller två personer där menar jag, som är påverkade av det ena och andra.
Men, jag hade ganska fel. Trots att vägarna med tre filer på var sida och dessutom plats för spårvagnar var avspärrade inne i centrum och folk gick ÖVERALLT, tillsammans med allt det skräp som täckte gatorna som fick det att kännas som att man var med i en världengårunder-film minus paniken, så såg jag inga slagsmål, tjejer som låg och grät på gatorna etc. Det var bra. Även om man var lite småskraj för att någon skulle förstöra mitt ansikte med en dåligt placerad raket. Vi stod på den "officella" platsen med stor scen och häftiga tavlor som räknade ner åt en, sicken lyx. Häftigaste fyrverkeriet jag sett IRL någonsin, helt klart. Och jag som alltid är imponerad över folkmängden på festivaler? Ingenting i jämförelse.
Nu orkar jag inte skriva mer för den här gången, haha. Sorry mamma. Vi avslutar med en länk.

Kommentarer

  • mamma säger:

    Ja det räcker en stund,,,,:)

    2012-01-15 | 20:43:46
  • mamma säger:

    Vill se filmningen när du kommer hem !:)

    2012-01-15 | 20:44:53

Kommentera inlägget här: