lindamariasvensson

Jag blir så arg

Kategori: Funderingar

Jag vet inte om det är dumt av mig att skriva det är, men jag tänker göra det ändå.

Varenda dag, utan undantag, möter jag en mängd kunder som klagar över priset. Många av dem är stamkunder, vilket gör det hela ännu mer komiskt. Man tror att de vet vad saker kostar eftersom det där kaffekortet ju trots allt har typ 15 stämplar...

De som väljer att jobba med mat gör det inte för pengar, chef som anställd. Jag har sett hur min chefs hus ser ut, tro mig, när hon höjer priserna är det inte för att bygga ut poolen hemma och anställda en nanny till sin nanny. Generellt sett så är budgeten i en vanlig butik 10% på löner. Inom mat är det 40%. Lägg då till att vara en kedja och där ha en större ekonomisk trygghet(störe inköp av varor ger lägre kostnader, mer pengar ger mer pengar, det kan vara så simpelt), gentemot en privatperson som hyr en enorm lokal mitt i ett köpcenter. Du har ingen aning om vad du får när du kommer till en egenföretagare. Alla vet vad de får när de kommer till McDonalds, det är en trygghet för kunden att handla där och därmed även ett enklare val när du står med tre skrikande ungar.

Och t eks i år, när ugnen i köket gick sönder. Jag vet inte om jag får yttra siffror här, men Amanda, den kostade mer än din lägenhet. Varför man inte kan fixa en vanlig micro? Du ska ha färdigtillagade revbenssjäll färdiglevererat till kunden inom tio minuter, helst åtta, du behöver något som är effektivt. Så när en sådan kostnad måste fixas, utan att det ska falla på kunderna, vart kommer de pengarna ifrån? Eller när maskinen som folk fick vatten och isbitar ur gick sönder, det är inte 500:- för en ny vi pratar om här, det är ganska mycket mer här också. Jag vet hur dyra saker är och jag blev ändå förvånad. En fläkt inte funkar som den skall? Betaldsnubbe på plats inom några timmar, sådant är ju också gratis. På Kremmerhuset, dvs en butik, där har vi glödlampor att byta ut ibland, de köper vi på Clas Ohlsson. Ibland kostar de 49:- styck, då letar jag efter en billigare variant.

För övrigt, i köpcenter så ökar hyran om du höjer omsättningen, så det lönar sig inte särskilt mycket att sälja för mer. Detta gäller självklart inte H&M, Lindex, Clas Ohlsson etc eftersom de är så eftertraktade - de kan ställa krav, för de får vara kvar oavsett.

Vad som borde göra at folk är tysta:
ALLA våra varor har prislappar.
Det är frivilligt att handla hos oss. (ibland undrar jag om folk vet det med tanke på hur sura de ser ut när jag säger summan)
Nej, du måste inte äta hos oss för att du dör av hunger annars, du kunde fixat matsäck.
Vi bakar och lagar mat själva, från grunden. Det tar längre tid än att packa upp beställda varor. Och tid är pengar, visste ni att vi ska ha lön med?

Cheesecake, lasagne, soppor, bröd, kanelbullar, rotmos, vitlökssmör etc är alltså helt hoprört efter egen , ja, hoprörning. Den mat som vi serverar(och här pratar vi ju inte om wraps, då vi inte bakar tortillabröd eller odlar sallad eller kycklingar själva, beklagar) är alltså i väldigt många fall av mycket bättre kvalite än restaurangmat.
Så fine, vi kanske inte står för atmosfären när du på en måndagskväll vill äta fin middag. Men har du gått till ett köpcenter så borde du ändå veta vad du ger dig in på. Är då två portioner med biff, pommes etc och kaffe för 225:- så dyrt att du väljer att gå? Sa jag förresten att du har maten på bordet inom tio minuter, trots att allt lagas på beställning? Men ja, du går, för det är ju dyrare än att äta hemma.

Vet inte om jag fick ett sammanhang här för jag hoppade som fan när jag skrev det här, men jag blir så jävla ledsen när folk surar över att jag lägger på en krona på kaffet(så att vi faktiskt inte är billigast längre, utan numera matchar de andra ställena i Torvbyen). Priset på revbensspjäll har gått upp 70%, socker med 5:-/kg, våra leverantörer har fått bättre löneavtal och därför lagt på med 5-10%. Det är som folk har glömt att de tjänar bättre nu än för 35 år sedan. Eller pensionärerna, när de var barn, hur mycket pengar fick deras mor och farföräldrar utbetalt varje månad?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: