lindamariasvensson

Att vara kreativ. Eller ha problem.

Kategori:

Jag har ju i ett tidigare inlägg förklarat mig kärlek till boken Få Det Gjort!. Fördelen med att tömma huvudet på all stress över alla s k måsten är att det blir plats för ännu mer kreativitet(negativt sett så får du då en ännu längre att göra lista haha) . Men jag har även märkt hur otroligt svårt jag har att vara tom i huvudet och hur mycket jag spinner iväg på 10sek. Efter att ha frågat runt lite och även att ha fått kommentaren att jag ofta ”pratar som om jag är hög” sedan jag var 15 så kan man ju börja undra. Att jag har otroligt svårt att koncentrera mig har inte gjort saken lättare. Jag kan inte somna med tvn på. Jag kan inte läsa med tvn på eller folk som rör sig runtom. Jag kan inte plugga med musik för då funkar texten som bilder i huvudet och jag spinner iväg igen. Total tystnad funkar inte heller, då blir jag rastlös. Lyckas jag dock hitta ett lugn så tar det inte lång tid innan jag har problem att hålla mig vaken, haha. Jag gjorde en innan men den var för framtvingad och jag skriver för långsamt för att hinna med så använder den jag hade häromdagen som startpunkt.

Låg på stranden:
Vilka små stenar. Undrar hur stora de var från början? Hur små kan de bli? Finns det större i samma färg längre ut? Varför beige när bergen bakom oss är svarta? Vilken färg har stenarna på havsbotten långt ut? Hur kan det finnas olika typer av sten? Vad består de av? Allt består ju av atomer. Fast det stämmer ju inte, för atomer har ju byggstenar också. Vilka då? Och vad består de av? Hur kan man se det, på riktigt liksom? ”aha, men det är alltså så de ser ut”, nä. Om jorden har lava eller nåt intuti, vart kommer det ifrån? Slutar det inte rinna? Det finns ju inga evighetsmaskiner. Vad brinner solen av? Gas, jag vet, men ändå. Den tar väl slut efter 2000+ år? När slutar den? Hur stor är den? Varför började den brinna? Men före den kemsiska reaktionen då, något måste ju ha satt den i rörelse just då, varför satte det inte igång en dag tidigare? Hur får meteorer fart? Hur får vind fart? Hur kan en tanke följas av en fysisk handling? Energi som överförs, ja, men tanke är inte kraft nog att röra ett ben. Då borde man kunna flytta en boll med tanken också, och det går ju inte. Trollkarl. Hatt. Clown. Cirkus. The Mentalist.

Vi tar en paus. Minst 80% är borta här med för jag skriver inte lika fort som jag tänker. Många av frågorna har jag även facit på, men de duger inte. Om något faller tex så blir det ju en liten ”vindpust” haha, men nja. Såhär går det med 15-20sek av stirrande på en matsked sand med en hyfsat tom strand runtom. Tänk er då hur jag har det när jag sitter inne på en busstation eller som idag, på en flygplats och försöker läsa.

Kommentarer

  • mamma säger:

    Hmm.....;)

    2012-06-23 | 10:03:52
  • jeanette säger:

    kul att läsa om din resa . idag börjar min semester, ha de bra.

    2012-06-25 | 08:57:15

Kommentera inlägget här: