lindamariasvensson

Cactus vs. Planken

Kategori: Fredrikstad

BER I FÖRVÄG OM URSÄKT OM JAG FÖROLÄMPAR NÅGON I DEN HÄR TEXTEN.
Har tidigare erfarenhet av att folk kan ta illa upp när man är ärlig men här har jag faktiskt inga negativa omdömen eller åsikter eller något sådant, jag bara väger fördelar och nackdelar, sådeså!


Har varit duktig och jobbat idag. Igen. Jag jobbar massor. Det är bra, för när jag jobbar känner jag mig duktig. Även fått mitt schema för vecka 49 och det är grymt, kommer bara sova och jobba haha. Känner nu att jag har koll på stängningen (jag jobbar ju 12-20 4/5 dagar och de kommande två veckorna ska det vara så med), på både gott och ont. Även om det finns mycket annat på Planken än på Café Entré så är mjukglassmaskin och en del norska ord det enda jag kan lägga till i CV:t. Inget illa menat, herregud, det här jobbet är mycket större(i arbetsuppgifter, mer olika att göra, dessutom finns det inga positioner, alla gör allt) än det i Uddevalla, men inte CV-mässigt. På det sättet hade Cactus varit bättre. Där fick jag serveringen med och det innefattar väldigt mycket, tex;
- att man aldrig ska säga nej när de frågar om man har något utan alltid ha ett alternativ redo som är bra nog åt dem
- vilka viner som är gott till vad,
- vad som är starkt och inte
- huruvida man blir mätt av saker eller inte(japp, folk frågar om det är gott och om man blir mätt, och baserat på ja eller nej så kan de faktiskt köpa eller ja, inte köpa...)
- hur man lägger ner saker, vem som ska ha först(har de provsmakat vinet ska mannen ha lite först, sedan kvinnorna, sedan mannen, annars alltid kvinnorna först)
- att du alltid ska tömma borden men aldrig glasen, för då ber du gästerna indirekt att gå

Detta är alla enkla saker, men när du är så nervös så att du knappt kan hålla en tallrik rakt, hur ska du då kunna hälla upp vin självsäkert första gången du någonsin öppnat en flaska, samtidigt som en dömande kund tittar på dig? Alltså är det bra saker att kunna.

Meeeen, Planken är sjukt mycket bättre ändå. Mer fart, bättre folk, eller roligare framförallt och ja, jag kan göra kaffe. Jag trivs sjukt bra där och känner mig redan väldigt duktig på de flesta plan. Sedan sjunker det väldigt lätt, en sur kund och jag känner mig misslyckad i flera timmar, men det är samma åt det andra hållet. Idag kom det in en man som stod och kollade länge på menyn och sen sa han att han skulle ut och äta med sin son imorgon och jag läste typ upp hela menyn för honom och han såg så sjukt fascinerad ut och tyckte allt lät jättebra. Killen förstod vad jag sa, awesome. Killen gillade varianterna på maten jag erbjöd, awesome. Vi får se om han kommer tillbaka!

Så nu när jag har fixat mig ett bankkonto också så ska bara Gustaf få ett jobb och så klaffar allting! Visserligen finns det en väldans massa fördelar med att åka hem till Sverige igen också, så mig är det vilket som faktiskt. Dock kostar de fördelarna en del pengar allt som allt...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: