lindamariasvensson

Dag 1 - Bangkok

Kategori: Resa

Fast nu är det dag två, har ingen aning om vad klockan är men det är fint ändå. Någonstans efter lunch, vi bestämde oss för att skippa värmen ute idag och spara den till eftermiddagen.

Igår då, grym dag. Allt gick bra med flygen, flöt på på perfekt och ingen surade över någonting någonstans. Vi kan ha tappat bort min bagagelapp och fick lite panik där en stund, särskilt när de sa "åk till Bangkok ändå och hoppas att den följer med er på den sex timmar långa resan dit", men när vi kom fram så var den där, så som sagt, perfekt.

Vi kommer fram, blir upplockade av en taxichaufför som kör oss in till stan för alldeles för mycket pengar, men vi kan inget om sådant, fortfarande, så det fick gå. Regeln är tydligen, erbjud 25% av det som säger och sträck dig aldrig högre än 50%. Jag hatar det, men det är tydligen så man ska göra...

Vi kom till rummet, slocknar ganska omgående och, ja, det var första kvällen.

På morgonen serveras vi frukost, äggröra och rostat bröd, och sedan börjar vi vandra lite planlöst. Det kommer fram en kille till oss som börjar rita på våran karta och ganska snart sitter vi i en TukTuk(moped med tak och baksäte, fniss) på väg till en jättebuddha, en lyckobuddha som vi ska be till tydligen, och sedan hamnar vi även på en resebyrå där vi bokar in resan till Kao Thao som går nu på söndag kväll. Nattbuss dit, AC hela tiden, tio dagars boende och dykarkurs på fyra dagar för ett helt överkomligt pris i svenska pengar.

Vi ber sedan killen köra oss till MBK, "turistköpcentret" i Siam. Herregud. Så sinnessjukt mycket. Tänk er en hel våning i ett köpcenter med mobilaccecoarer, och det gör det inte anklare att  hitta dit man vill då det finns 400 butiker, alla lika stora som skomakaren inne på Gallionen, Torvbyen eller nåt annat lite ytrymme på fem kvadrat tops. Men, jag hade tur, efter en väldans massa letade(har man inte iPhone så är utbudet inte så stort, så jag började leta efter en butik jag visste erbjöd skal även till mig - de skalen som Foki är återförsäljare åt. Nu väger min telefon typ lika mycket som datorn, och jag betalade nästan lika mycket för skalet som för min del av boende för dessa fyra dagar. Men det är ok, för det var mindre än halva priset av vad den kostade på internet.

Iallafall blev man ganska trött i huvudet av allt detta och jag kunde inte köpa något för det var för mycket grejer helt enkelt. Vi drog och åt lite, det var väldigt gott. Ris och seafood serverat i en annanas fick jag, och Gustaf tog någon nudel och biffgrej. Lite småtrötta i ögonen bestämde vi oss för att se på Bio, för de hade ju en sådan våning också, inte helt fel. The Avengers blev det, bra film. Lite ovanligt att behöva stå upp i reklampausen i början för att visa respekt för kungen, imponerande. Något annat som var lite udda var att när filmen var slut och texterna började rulla så var det ingen som reste sig. Men vi gick ändå!

Vi satt lite på starbucks, tog en tur in på ett konstgalleri som var mer en byggnad än innehåll. Om inte annat en väldigt stor byggnad i förhållande till innehåll. Vi gick in i Siam Sentre, köpcenter som låg över gatan gentemot MBK. Mycket mindre folk och mycket mer plats. Som ett vanligt köpcenter typ, fast endast lite dyrare märken. Vet inte om det var äkta eller inte, gick aldrig in någonstans.

Vi tog en Tuk Tuk till Khao San Road, som är i närheten av var vi bor. "Backpacker Street". Det här passade oss fint. Trebenta katter(fast det fjärde benet satt kvar och var av och släpade runt, jag är ärrad för livet) och nollbenta människor som tiggde, underbart. Nej, den biten var hemsk. Men festivalkänslan var bra. Marknad, turister lite överallt(som vi knappt sett något av förrän nu) och barer. Vi satte oss på en och blev kvar där i ett par timmar innan vi traskade hemmåt.

Annat nämnvärt: När man säger att man är från Sverige får man höra ord som Malmo, Göteborg, NK och Stockholm, i den ordningen. Haah. I en butik vi var inne i stoltserade killen även med sina språkkunskaper och sa "bara titta", vilket han tydligen får höra ofta.

Ok, vem tror seriöst på att jag kommer orkar skriva såhär mycket om allt annat? Inte jag iallafall.





Sista gången jag beställer något i storleken "Mellan". IS HUUGE.



Bortsett från det asfula ordet upåptill som jag upptäckte först senare så älskar jag det! <3





Khao San Road och nedanför var stället vi satt på. Dyrt var det, men vi fick en fläkt och satt brevid en damm med massa fiskar, fint!

Kommentarer

  • mamma säger:

    Hej vad roligt du skriver på bloggen, hur är det med värmen? vilket fint mob.skal.

    2012-05-11 | 12:43:03
  • jeanette säger:

    va gött ni har de!!!

    2012-05-11 | 13:54:00

Kommentera inlägget här: