lindamariasvensson

Bangkok - Dag tre, lördag

Kategori: Resa

Planerna för dagen var ganska storslagna. Eller rättare sagt, att-göra listan var ganska lång. Vi gick iväg tills närmsta vattenhållplats och väntade in en båt. Som ni ser, stort vatten. Asbra båttur och glad vi tog den, såg väldigt många fina hus och träd och lika många inte fullt så fina hus. En sak man märker snart här är de otroliga kontraster som finns. Staden är verkligen som att ”rik kille köper upp 500m2 i slummen och bygger lyxlägenheter över 30 våningar, och runtom fortsätter husen vara den slummen man tänker sig när man tänker sig plåt- och trälådor vid vattendrag i varma länder. Vi kommer fram med båten, hoppar på första bästa skytrain och resan blir denna gång lite bättre. Jag älskar verkligen skyskrapssiluetter, och att se en i verkligheten var awesome. Tyvärr är fallet så i Bangkok att lyxen stannar inomhus. Förståeligt då man inte vill gå runt ute i denna värmen, men de flesta gator ser ut som festivalgator med små marknadsstånd, soppåsar som ligger framme samt djur som vandrar runt, oavsett statusen på huset runtom. Självklart gäller detta inte hela Bangkok då jag inte sett särskilt mycket, men mycket följer samma mönster.


Iallafall, målet var målet med dagen var Chautak Market, tusentals marknadsstånd som har öppet varje helg. Även detta var helt otroligt, ja, lätt att tappa bort sig i. Fyrvägskorsningar ÖVERALLT haha. Helt otroligt mycket folk med, men de är duktiga på det här med att dela upp även gångsvägar i trafikleder här. Är du i Bangkok, åk hit. Resan med skytrain visar många fina skyskrapor, och precis när du kommer fram åker du tåg så du får en överblick över både marknaden och parken brevid. Men plåttak kan nog vara tufft med värmen om solen ligger på, så var där antingen tidigt eller sent. Tror de har öppet 7am til 18pm. En stund efter stängning åkte vi in till stan igen, ganska slutkörda. Och vad är bättre än att låsa in sig i en biosalong en gång till? AC <3 Provade Fanta Strawberry, har varit med om bättre haha. Dark Shadows blev det idag. Inte helt vad jag väntade mig, men bra.Nu kanske det låter lite tråkigt att sätta sig och kolla på bio när man är i Bangkok, men varken jag eller Gustaf är särskilt duktiga på det där med värme. Amanda, du har sett mig under festivaler, och man orkar inte mycket längre här. Folkmängden är otrolig, haha. Höga ljud, det händer saker runtom dig hela tiden och du svettas så det rinner från ansiktet, bokstavligt talat. Lukten utomhus är inget att leka med heller. Avlopp, sopor och framförallt alla typer av mat. Skaldjur, kyckling, frukt. Blandningen av detta blir ibland ganska jobbig.

Vi skippade Red Light och Thaiboxningen och tog en tur till China Town. Matmatmatmat och en till turist bortsett mig och Gustaf. Vill du ha uppmärksamhet så är det hit du ska åka. Känner du att du vill sticka ut lite extra, stoppa in en ring i näsan som Gustaf. Det var lite intressant haha. Provade på en frukt(lugn mamma, typ all frukt de säljer här är mer skal, de verkar vara vana vid vad som går att äta). Taggig med liknande smak av annanas, konsistens som hård men geggig mango. Dyr var den, och efter att jag smakat hamnade resten hos en tiggare. Han såg glad ut, och jag var glad, för man ska inte kasta mat även om det smakar illa.
Tyvärr verkade vi ha kommit till China Town lite väl sent, så vi drog ganska snart vidare till Khao San. Klockan var lite över tolv och när vi satte oss tror jag. Bestämde mig för att jag måste lära mig att dricka öl förr eller senare, och Gustaf lärde mig att jag aldrig kommer lära mig tycka om öl om jag bara smuttar på den. Provade att klunka istället och fick ett aha-moment. Det var mycket bättre och dessutom tar det slut fortare. Win-win.









Perfekt exempel på de otroliga kontraster som staden erbjuder. Antar att lägenheterna är fina även på insidan balkongerna. Medans grunden och marken nedanför är i snäppet sämre skick.










Ät inte den gula frukten nedan om du inte tänkt ge den till en tiggare. Inte det du tuggat på alltså, utan resterna efter att du inser hur äcklig den är.





Kommentarer

  • mamma säger:

    Himmel vilka skyskrapor, :)

    2012-05-18 | 20:16:18

Kommentera inlägget här: