lindamariasvensson

Ett dåligt skrivet inlägg om dagarna på Koh Tao

Kategori: Resa

Jag kan börja med att fortsätta där jag slutade. Idag är det visserligen den 18e, så texten kan komma vara lite mer osammanhängande än vanligt, hoho. Angående den där bussresan då.. ”Ni kommer åka nattbuss”, chill tänker man då, inte att man ska bli avsläppt på en ”busstation” vid tre på natten med nästa avgång vid sju. De fyra timmarna i en ganska jobbig värme var inget vidare. Men tur vi inte satt där på dagen, det hade varit outhärdligt. Det var riktigt jobbigt dock, både fysiskt och psykiskt. Men när solen gick upp, tupparna började gala(?) och båten tillslut kom var det bättre, riktigt fint faktiskt.


Vi betalade lite extra för att få sitta inne på båten, med AC. Somnade på golvet eftersom man inte kunde somna på bussen då chauffören körde, ja, fort. Två timmar senare var vi framme på Koh Tao. En kille med pickup och våra namn på en skylt stod och väntade och vi hoppade på. Ingen aning om var vi var på väg, men hur många ”Gustaf Lundgren” finns det springandes i Asien vid denna tidpunkt egentligen? Askul att åka så för övrigt, även om de kör lite väl fort haha.

Vi svänger av och är först väldigt tveksamma till vafan vi gett oss in på, smal bakgata med en massa mopeder. ”Jaja, det var iallafall billigt” ställer jag in mig på och bestämmer mig för att ta det som det kommer. Visar sig att det var den sk bakvägen in då vi faktiskt bor på stranden, och det är väldigt fräsht här.

Vi pratar lite med en tjej i receptionen och det verkar som att det arbetar fler utlänningar än thailändare här, vilket iallafall för min del gör att det känns lite mindre som en ripoff(ALLA försöker få dig att betala överpriser här, eftersom du är turist). Vi får bokat in veckans lektioner och vi ska kolla på film redan första dagen.

 

Vad och när vi är på andra ställen på ön är lite blurrigt. Det är ganska folktomt här i förhållande till hur många restauranger och så det finns, så man märker att det är lågsäsong. Det är även snäppet dyrare att äta ute här, men då jämför jag på stranden, vilket antagligen är öns bästa lägen. Det är palmer överallt, kokosnötter, massa bergstoppar(ön är ganska liten, sju kilometer lång men ändå 350m hög vid högsta punkten) och på många utstickande ställen har de placerat ut vad som i Sverige hade varit mångmiljonvillor. Husen ser väldigt nice ut med, men då är det sett från båten så jag vet inte hur standarden är när man kommer nära.. ok, inte så intressant kanske.

Iallafall, vi pluggar dykande, med allt därtill och redan första dagen ska vi ner i vattnet. Jag måste erkänna att jag inte gillar att andas endast genom munnen, då man verkligen tränat upp att andas med näsan, men du har inte mycket till val väl under vattenytan. Vi är fem personer plus två instruktörer, på med all utrustning, Gustaf och jag fick checka varandra och sedan hoppar instruktören i. ”Höger hand på masken och vänster på viktbältet”. Hoppa från en båt är ett helvete i sig, men en 16kg aluminiumcylinder på ryggen och halva luftvägen strypt blir man lite nojigare. Först ut är jag också, självklart. MEN, det går, jag hoppar i(stegar i rättare sagt) och vi simmar iväg. I början är det ganska krångligt. Aldrig använt varken fenor eller snorkel innan och trots att man stoppar in andningsgrejen(fördelen med att lära sig allt på engelska är de fina översättningarna när man inte kan vad det heter på svenska...) redan ovan vattenytan så får jag halvpanik över att luften ska ta slut när man kommer under. Fruktansvärt ologiskt, eftersom jag använt den som andningväg i 30 sekunder innan jag går under ytan.

Vi får iallafall göra massa olika övningar nere på botten som kan vara bra att ha. Simulering av att luften tar slut, masken ramlar av, kompisen får panik, man tappar bort sig etc. Sedan simmar vi runt, kollar på fisk, koraller och en och annan motorcykel som någon placerat på havsbotten. 30 grader i vattnet är inte helt fel det heller.

Fyra dyk totalt blir det, på sista dagen två stycken. 18M kommer vi ner till som max, och det är helt underbart att vara där nere. Man är viktlös och känner sig verkligen så himla liten. Fiskarna är inte rädda för oss och man kan komma riktigt nära allting. Man har ingen koll på tid, var man är någonstans eller någonting. Alla borde prova detta.

Under tiden vi varit här har det regnat två gånger, annars solsken hela tiden. Ett av de två tillfällena kom precis när vi skulle tillbaka. Jag påstod att man kände sig liten i vattnet, men detta var ännu mer extremt. Man har INGENTING att säga till om. Båten flyger runt(typ...) och det ösregnar. Det är ganska mysigt ändå. Tills vi ska byta från den större båten till den mindre som ska åka den sista vägen in till stranden. En eka med en propeller på typ. Killen styr upp brevid den stora båten och trots att den är fasthållen flyger den upp och ner, vilket resulterar i att när jag sträcker ner foten för att hoppa i båten, ja, då är fanskapet elakt mot mig och flyger upp och klämmer mitt ben mellan båtarna. Ett blåmärke och lite panik, så det är ingen fara mamma. Man såg ganska intressant ut när man kom tillbaka till rummet. Totalt dränkt.

Sista dyket vi gjorde var det en tjej med och filmade allting, vilket var kul. Ja mamma jag köpte filmen, den var lika dyr som boendet för de första fyra dagarna, menmen!

Vi har varken solat eller badat så mycket eftersom 9-11 har det varit teori och 12-17 har vi varit ute med båten, och sedan blir man så trött att man inte orkar göra mycket mer. Annars älskar jag det här stället. Vi bor på stranden, havet luktar ingenting och vi har hela tiden lagom fläktande från vattnet som gör solen helt ok. Under de här dagarna har jatg tappat sjukt mycket hårfärg, och hur håret känns efter allt saltvatten ska vi inte ens prata om. Jag har bränt mig på armarna efter att ha solat i 15min, så det får räcka nu i början. Ja, mamma, jag smörjer in hela mig med solkräm mest hela tiden, men solen här steker ganska kraftigt. Vi har även ätit massa god mat, men det kommer väl inte direkt som en överraskning.

Nu orkar jag inte skriva mer om detta, hah!













Kommentarer

  • mamma säger:

    Hej , Tur det gick bra med benet, spännande med filmen.love you :)

    2012-05-19 | 09:11:20
  • mamma säger:

    glömde, det där med skylten va bra, det blir enklare då;)

    2012-05-19 | 09:15:17
  • Mandigurl säger:

    Jag blir så glad av att läsa om resan. Trodde jag skulle deppa över att vara kvar hemma men åh, jag tror jag är vuxen nu, för jag är så glad för din skull :D

    2012-05-20 | 20:56:35

Kommentera inlägget här: