lindamariasvensson

En underbar långhelg i norra Sverige

Kategori:

Åh! Jag ÄLSKAR Luleå och Överkalix, där helgen har spenderats. Det har då varit fotograferingar, massa skratt och framförallt så med en såpass liten utställning(lördag, 40 hästar) så har jag fått prata ganska mycket med många änniskor som man tidigare endast var bekant med. 

Jag flyg upp tidigt i torsdags och fotograferade hemma hemma hos Polstjärnans Araber i Luleå, tog en kaffe eller tre och  kramade en jättekatt. På eftermiddagen bar det vidare till Arvak Nord, där även handlern Mariana höll till, och där var det full fart med hundvalpar och intagning av höet inför hösten. På kvällen grillade vi i deras grillkåta och jag fick smaka hemmagjord älghamburgare och lära mig en massa kul saker om hur det går till i Norrland. Jag sov på deras B&B en bit bort, ett äldre ställe där hon plockat ihop en väldans mass gamla möbler och inrett alla rum i olika stil. Jag fick det gröna rummet/vilda djur, och hade ett enormt lodjur som stirade på mig när jag sov, haha. 

Fredag vid lunch åkte vi upp till Överkalix där utställningen skulle hållas och självklart får vi se renar, underbart! mitt ute i vägen traskar de runt. Mariana skriker "stanna bilen, måste fota!!!" och plockar upp sin Iphone. Det var så pinsamt turistigt av oss, men jag gillade det, har man aldrig sett en ren innan så har man inte. De är mindre i verkligheten! Vi kommer upp till utställningsplatsen, Arvak Nord stallar in sina hästar och jag letar reda på Sara, en av de som anordnat det hela, som ska stå för att få runt mig etc. Jag och tre till fick låna deras hus, vi fick låna bil och Sara m familj sov i husvagnen på utställningsplatsen. Så himla gästvänliga människor som bara öppnar hemme så för en. 
 
Utställningen gick jättebra, alla var superglada och vädret var jättefint. Lång dag visserligen, jobbade från 7-18 utan varken mat och dryck(mamma, vi hade inte tid), men hey, kompenserade det med grillbuffe på hotell på kvällen.

På söndagen åkte jag till Linnea, också en av anordnarna, och skulle fota hos henne. Jag hade hört att de skulle vara fint där, men oj. Gården ligger i en nedförsbacke, nedanför den ligger hästhagarna, kant i kant med en jättebred älv, och i bakgrunden har de stoppat in berg. Inte fy skam att jobba med!

Norra Sverige, ja, de har knott. Inte vanliga knott, utan något lite större som beter sig som flygmyror. De kröp in mellan myxorna och skorna, trots at byxorna låg över. Och de var på mig hela dagen, även när vi kom dit vid sju på morgonen. Så när man drog upp jeansen efter ett par timmar hade man små röda prickar längs med hela kanten. Underbart, har nog aldrig blivit så biten som under dessa dagar. 
De låser inte dörren när de åker hemifrån, det behövs inte. De låser inte bilen när de stannar någonstans, inte heller detta behövs. 
Lugnet finns där, husen är enorma och människorna är som sagt, hur trevliga och inbjudande som helst.
Hur vackert det är ska vi inte ens prata om. Älvar, sjöar som ser ut som älvar tillsammans med bergen och de stora skogarna, underbart!

Nu börjar redigeringen.




En roll-up åt Linnea, hon som gjorde utställningen och som jag fotade åt på söndagen!

Kommentarer

  • mamma säger:

    Gullehund :), Blivande Norrlandssemester.....:)

    2012-08-14 | 11:54:08

Kommentera inlägget här: